Fokus kompetencen

Klik her for retur til "Hvad er Mental Køreteknik




Evnen til at bevare fokus  -  Fokuskompetencen  -  Mental Køreteknik


En bil, der kører 80 km/h, bevæger sig 22 m/s

En bil, der kører 110 km/h, bevæger sig 31 m/s

En bil, der kører 130 km/h, bevæger sig 36 m/s.

 

I trafikken skal man altså ikke være uopmærksom og se væk fra kørebanen i ret lang tid, før hele trafiksituationen måske har ændret sig, når man igen kikker ud af forruden.

Nogle personer har en god evne til at være mentalt til stede hele tiden, når de foretager sig noget, og andre har vanskeligt ved at bevare koncentrationen i ret lang tid ad gangen. Sådan er vi så forskellige.

 

Vi kan ikke bestemme hvilke tanker, der eventuelt flyver igennem hjernen, når vi kører bil, men vi kan med de indledende beregninger i afsnittet in mente undlade at foretage os noget, der gør, at vi ikke kikker efter trafikken.

  • Vi skal vænne bilisten til ikke at kikke på sidemanden til højre, når han taler med sin medpassager.
  • Vi skal vænne os til at bevare fokus på trafikken, selv om barnet på bagsædet skriger, fordi han har tabt sutten, eller teenagerungerne på bagsædet skændes højlydt.
  • Som passager skal man ikke skændes eller diskutere med føreren under kørslen, da erfaringen viser, at skænderier og diskussioner er komplekse samtaler, der stjæler af hjernekapacitetens overskud – det overskud, der skulle have været brugt til at vurdere trafiksituationen længere fremme.
  • Vi skal ikke skifte cd under kørslen
  • Vi skal ikke indstille GPS og så videre.

 

Når man er en virksomhed eller organisation, der har kørende medarbejdere, skal man i sin trafikpolitik udvise ansvarlighed og ikke pålægge medarbejderne opgaver under kørslen, der fjerner fokus fra trafikken.

 

  • Forlang ikke, at der besvares telefonopkald under kørslen. Aftal, at hvis telefonen ikke bliver taget, lægges der en besked, og medarbejderen ringer tilbage, når han har mulighed for at holde stille.
  • Send ikke vigtige data på EDB-skærm eller lignende under kørslen, som det forventes at den kørende medarbejder sætter sig ind i.
  • Hvis medarbejderen ofte kører til adresser, som han ikke kender, udstyres hver bil med GPS, således at medarbejderen kan koncentrere sig om at køre bil i stedet for at finde vej.